søndag 27. april 2014

Snart opp i norsk muntlig? Hva må man huske? Hva tror du at du får spørsmål om?

Muntlig eksamen er med hjelpemidler, men noen privatister kommer uten bøker, uten pc og uten notater. Man har lov til å bruke alt, men det normale er at en ikke får bruke Internett, grunnen er at det åpner for kommunikasjon med andre.
Likevel må man huske noe. Det viktige er å ha en oversikt, og en grunnleggende forståelse og forventning om hva som en skal se etter når en får en oppgave. I boka mi skriver jeg mye om hvordan man skal jobbe seg fram til en slik grunnleggende forståelse. Det er ulike metoder for dette. Selv har jeg sans for en metode som går under navnet Consise learning som blant annet handler om å bruke tankekart.
Husk, har du oversikt, husker du lettere detaljer.
En liten ting, hva tror du at du vil/kan få som oppgave til norsk muntlig? (Jeg kommer til å kommentere det dere skriver, så kom med dine tanker) (Jeg skal forøvrig selv være sensor). Ser det er en del diskusjoner om norsk muntlig på diskusjon.no. Ikke alt som sies er like smart, men noen er flinke til å gi råd og tips.

2 kommentarer:

  1. Hmm, jeg var oppe i norsk muntlig forrige uke. Det er 30 minutters forberedelse for privatister, der er det lov å bruke hjelpemidler. De 30 minuttene bør brukes for å notere ned stikkord til temaet det spørres om.
    Men sitter det ikke før den tida så hjelper egentlig den forberedelsen lite. Jeg opplevde også at det kun var litteraturhistorie jeg ble hørt i så den bør sikkert terpes ;)

    SvarSlett
  2. Ja, mange lærere er veldig glad i litteraturhistorie :-)

    SvarSlett