lørdag 15. oktober 2011

Leseliste i norsk for privatister


Hvordan bør en leseliste se ut?
Jeg kommer ikke til å legge ut en konkret leseliste, til det er læreverkene og de digitale læringsressursene  som brukes for forskjellige, men googler man på leseliste vil det dukke opp en del forslag, ikke minst fra privatistkontorene i ulike fylker. Du vil også finne forslag på leseliste i boka Norsk på 30 dager
Hvor lang bør den være? Ikke for kort og ikke for lang. Som sensor får jeg et visst inntrykk av kandidaten ved hvordan leselisten ser ut, både layoutmessig og innholdsmessig. Det skader ikke å sette den fint og oversiktelig opp! Leselisten må selvsagt ta utgangspunkt i læreplanen, og sensor vil ofte ta utgangspunkt i den når du blir eksaminert. Det er med andre ord viktig å føre opp tekster (trykte og digitale) som du har jobbet med.  Når det gjelder type tekster, vil en del leselister være veldig tradisjonelle, og ikke ta på alvor at læreplanen tar for seg et mangfold av tekster, trykte og digitale, og ikke minst, sammensatte tekster. Mange leselister har 90% skjønnlitteratur, og nesten ikke saktekster, og nesten ikke sammensatte og/eller digitale tekster.  Selv mener jeg at det hører med. 
Men nok en gang, ta læreplanen på alvor. Du fører opp fordypningsemnet ditt, læreverkene du har brukt mest (inkludert NDLA hvis du har brukt det), så skriver du tekster  i ulike sjangre og fra ulike tider, norrøne tekster, tekster fra renessanse, barokk, opplysningstid, romantikk og realisme, videre ulike tekster fra 1900 og til i dag, en bør ha både modernistiske tekster og mer tradisjonelle tekster representert. Så bør det som nevnt være et mangfold i sjangre, sakprosa, lyrikk, drama, roman(er), digitale tekster (eksempelvis blogg), reklame, musikkvideo osv. Ettersom det retorikk nevnes spesielt synes jeg godt man kan legge opp noen taler (en finner et rikt utvalg på nettstedet som heter Virksomme ord)

(Jeg som har skrevet dette, heter Leif Harboe. Jeg har også skrevet boka Norsk på 30 dager.)

2 kommentarer:

  1. Hei:)
    Jeg tar vg3 påbygg som privatist (i Oslo, følger ingen undervisning) og jobber 100%. Tok skriftlig bokmål før jul med godt resultat.
    Nå skal jeg opp i muntlig og Nynorsk skriftlig. Gruer meg veldig til muntlig! Lurte bare på om alle skal levere "leseliste" før eksamen? også lurte jeg på, må jeg skrive særemne?
    Har du noen gode lese tips? har 5eksamener til våren, er så enormt mye å lese på. Veldig tungt å sette seg ned etter en hel dag på jobb!

    Tusen takk for svar:)

    SvarSlett
  2. send meg gjerne en mail om dette

    SvarSlett