torsdag 4. august 2011

Kunsten å gjøre bare en ting

Både som privatist og som elev må du bruke tid på ting du i liten grad interesserer deg for eller kanskje til og med som du misliker sterkt. Det er da viktig å forsøke å finne fram til teknikker som gjør at man overvinner motviljen og at man overvinner lysten til å gjøre alt mulig annet enn å lese om barokkdiktning på 1600-tallet eller hva det måtte være.
Kanskje du har en tv på arbeidsrommet, kanskje du hører på musikk, kanskje du har Facebook både på mobil og pc, kanskje du du sender og får mange tekstmeldinger. Dette er ikke i seg selv galt, men hvis du skal jobbe med et eller annet emne i 30 minutter og så i løpet av denne tida sjekker og mottar flere tekstmeldinger, at du er inne på Facebook flere ganger så vil det koble deg av. Du må for hver gang du kobler deg av, koble deg på.  Jeg leste om en forfatter som fortalte at han når han skrev, foretrakk å jobbe på en gammel pc uten Internett. Han brukte uttrykket "jeg er min egen arbeidsgiver og sjef", og det er du som elev og privatist også. 
Selv har jeg en trang til å sjekke mail hele tida. Det kobler meg vekk, og jeg må så bruke tid på å finne fram til der jeg var og fortsette med det jeg egentlig skulle, f. eks. rette en stil. Hvis jeg er veldig konsentrert, kan det  å rette en stil ta 10 minutter, hvis jeg surrer og vaser, tar det minst dobbelt så lang tid. Jeg forsøker derfor å utvikle praktiske teknikker som gjør at jeg kan nå målet mitt så raskt og effektivt som mulig.
Hvis du vet at Facebook gjør at du vaser og somler, hvis du vet at det avleder deg og distraherer, lukk programmet/nettsida når du jobber, bestem for at du i første omgang kun går inn én gang hver time. Det er en klar forbedring for dem som er inne på Facebook hvert 10. minutt. Hvis du jobber med noe som er kjedelig, finn ut hvordan du skal "belønne deg" når du har gjort jobben.
Poenget er at du blir mer effektiv hvis du gjør én ting om gangen. Selv lager jeg lister over det jeg må gjøre. Jeg har så mye forskjellig gående at jeg ikke kan baserer meg på innfallsmetoden hvis jeg skal komme i mål. Det har du som elev/privatist også. Definer målene dine, definer hva som skal til for at du skal komme i mål, definer hva som hindrer og distraherer deg, og gjør én ting om gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar