lørdag 26. mars 2011

Muntlig eksamen for privatister stud.forberedende/påbygg



Hvordan muntlig eksamen for privatister avholdes, varierer noe fra skole til skole. Punkt 1 er derfor at man i god tid kontakter skolen for å høre hva en kan forvente. Jeg beskriver nå hvordan jeg vanligvis organiserer muntlig eksamen for mine privatister.
a. Tidsrammen for eksaminasjon er inntil 30 minutter
b. Kandidaten (du?) får inntil 30 minutters forberedelsestid. Du får da en tekst (dikt, leserinnlegg, reklame, kort novelle eller liknende) + et tema. Temaet kan f.eks. være språkhistorien på 1800-tallet, det moderne prosjektet, digitale tekster,  eller liknende.
c. Eksaminasjonen deles opp i tre deler: a. fordypningsemnet, b. den ukjente teksten og til sist c. emnet
d. Jeg starter ofte med å be kandidaten presentere fordypningsemnet sitt (se eget innlegg om fordypningsemnet). Det bruker vi 6-7 minutter på, noen ganger litt lenger. Jeg er da interessert i å få et inntrykk av kandidatens forståelse, kunnskaper og innsikt i dette emnet han/hun har jobbet med. Så fortsetter vi enten med den ukjente teksten eller temaet.
.......

Vil du vite mer om muntlig eksamen? Vil du ha eksempler på oppgaver som er vanlig å gi? Du finner det i boka  Norsk på 30 dager. Det er en håndbok for privatister som tar eksamen i norsk muntlig , men vil også være nyttig for elever. Du får blant annet forslag til plan med lenke til videoleksjoner
Du kan kjøpe boka her (det er en ebok,  som koster 79 kroner )



 (2.5. 2014) Se gjerne på eksempel på en tenkt oppgave med utgangspunkt i revidert læreplan som trer i kraft ved muntlig og skriftlig eksamen i norsk våren 2014

19 kommentarer:

  1. Hei:-)
    jeg skal ta norskfaget vg3 som privatist og da må jeg opp i muntlig og skriftlig(bok. og nyn.) eksamen. men hva med de eksamene alle andre kommer opp i? De fire eksamene som alle skal opp i der mange kommer opp i bokmål og nynorsk skriftlig og norsk muntlig i tillegg + et annet fag.
    skal jeg feks opp i to muntligksamner da? En obligatorisk og en som representerer eksamen, hvis du skjønner? vil de to muntligeksamene være lagt opp likt isåfall? og det samme gjelder skriftlig bokmål og nynorsk?
    trenger svar, er forvirret:-/

    SvarSlett
  2. Hei, det eneste jeg kan svare sikkert på er at du som privatist skal opp i to skriftlige norsker + muntlig norsk. Når det gjelder andre fag, må du høre med rådgiver på skolen eller med kontoret i fylket ditt som har med eksamen for privatister å gjøre.

    SvarSlett
  3. Hva skal til faar aa faa stryk ?

    SvarSlett
  4. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i læreplanen, av praktiske årsaker blir man ikke prøvd i alle, men i et utvalg av målene. Får man ikke bestått/stryk, så er det fordi man ut i fra en samlet vurdering viser svært lav kompetanse i forhold til læringsmålene man blir testa i.

    SvarSlett
  5. Er det forskjell på muntlig eksamen i vg2 yrkesfag?

    SvarSlett
  6. Hei, jeg vet lite om muntlig på vg2 yrkesfag, men den skal uansett ta utgangspunkt i de kompetansemålene som gjelder for Vg1 og Vg2 yrkesfag (tilsvarer kompetansemålene for Vg1 stud.spes.)

    SvarSlett
  7. Kompetansemålene for Vg2 yrkesfag ligger her: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=158731&v=5&s=2&kmsid=138881
    Det er ingenting om fordypningsemne.

    SvarSlett
  8. Det er ikke så lenge til jeg skal opp til privatisteksamen i muntlig norsk. Er det sånn at jeg må kunne læreplanene for norsk fra både VG1, VG2 og VG3? Legger de mer vekt på læreplanen fra VG3 eller er alt like viktig?

    SvarSlett
  9. Jeg vil ikke spekulere i hva som det legges mest vekt på. Sjekk kompetansemålene som ligger på Utdanningdirektoratets sider http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=167313&v=5&s=2&kmsid=147122 . En ting som man gjerne jobber med på Vg1 (eller Vg2 yrkesfag) er reklame. Det er ikke uvanlig at du får en reklame å analysere.

    SvarSlett
  10. Hei!

    Jeg hadde ikke nok grunnlag til å få karakter i Norsk Muntlig på VG3 Allmenn påbygning, og vil derfor ta det opp slik at jeg får Generell studiekompetanse.

    Jeg ser på nettet at hvis jeg tar det opp som privatist, så får jeg ikke karakterer som standpunktkarakter. Betyr dette da at jeg ikke får Studiekompetansen?

    Hvordan anbefaler du at jeg går frem?

    SvarSlett
  11. Når man får IV/ikke vurdering, så må man ta opp faget som privatist. Man får da en eksamenskarakter. Det er ikke slik at de som har fått IV i fag må ta faget som elever med standpunkt. Kan du vise meg hvor du fant det du hevder slik at jeg kan se på det?

    SvarSlett
  12. Heisann!

    Lurer på noe angående muntlig eksamen i norsk VG3. Kan man få en tekst man skal analysere da? Eller er dette mer på skriftlig eksamen? Man får jo bare 30min forberedelse, noe som kanskje er litt lite for å kunne fullføre en analyse?
    Hender det oftere at man får om språkpolitikken/språkdebatten osv?

    SvarSlett
  13. Hei, se ovenfor. Ja, det er ganske vanlig å få en ukjent tekst der man blir bedt om å kommentere ulike sider ved teksten. Jeg har ikke grunnlag for å si hva som ofte eller oftest blir gitt, men jeg vil anta at mange norsklærere/sensorer oppfatter språkdebatten som et sentralt emne i norskfaget.

    SvarSlett
  14. Hei jeg lurte på om hvordan kan spørsmålene være som vi trekker på eksamenen?

    SvarSlett
  15. Du kan "lese" mulige spørsmål du får ut i fra læreplanen . Jeg skal ta noen eksempler.
    (du får beskjed om å ) gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
    (du får beskjed om å) gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
    (du får beskjed om å ) gjøre rede for trekk ved samisk språk og kultur og konsekvenser av norsk språk- og fornorskingspolitikk
    (du får beskjed om å ) gjøre rede for noen sentrale likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene

    SvarSlett
  16. Hei Leif. Jeg lurer på hvordan jeg bør bygge opp framføringen min om fordypningstemaet. Da jeg gikk på skolen så pleide vi å få utlevert et ark fra læreren før hver eneste framføring foran klassen, der det står konkret hva vi skulle snakke om først, hoveddelen og hva vi burde ta med i avslutningen. Når jeg meldte meg opp til eksamenen nå, så har jeg ikke fått noe som helst. Jeg har da tenkt å sammenlikne en bok og en film (Gutten i den strippete pysjamasen). Skal jeg liksom selv bestemme hvordan jeg skal sette opp framføringen? Mvh. Dima Nybakk. På forhånd tusen takk! :)

    SvarSlett
  17. jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
    *Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
    Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
    E-post: { dawnacuna314@gmail.com }

    SvarSlett
  18. Hei, mitt navn er Claudia Klein, jeg er finansansvarlig, jeg gir lån og andre finansielle tjenester og representerer Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services er et omfattende og pålitelig låneselskap og vi tilbyr alle typer lånetjenester som; Personlig lån, bedriftslån, boliglån og mange flere. Hvis du har et stort behov for lånetjenester, vil jeg råde deg til å kontakte firmaet mitt via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller send en tekstmelding på WhatsApp via: +31642117819 | og ha et lån på kontoen din innen 24 timer fordi vi tilbyr utmerkede lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyr både langsiktige og kortsiktige lån, sikrede og usikrede lån, og du kan også låne opptil 15 millioner euro til en rente på 3 % årlig med en nedbetalingstid på 1 til 30 år. Mitt firma vil hjelpe deg å nå en rekke mål med et bredt utvalg av låneprodukter.

    Jeg erkjenner at det å få et lovlig lån alltid har vært et stort problem For enkeltpersoner som har økonomiske problemer og trenger en løsning på det, synes mange mennesker det er så vanskelig å få egenkapitallån fra sine lokale banker eller andre finansinstitusjoner pga. høy rente, utilstrekkelig sikkerhet, gjeld i forhold til inntekt, lav kredittscore eller andre årsaker

    Ingen flere ventetider eller stressende bankbesøk. Vår tjeneste er tilgjengelig 24/7 - du kan få et lån og fullføre transaksjonene dine når og hvor du trenger det

    Vi tilbyr 24 timers lånetjenester i verdensklasse. For spørsmål/spørsmål? - Send en e-post til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller send en tekstmelding på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar umiddelbart

    Din familie, venner og kolleger trenger ikke å vite at du har lite penger, bare skriv til oss og du vil motta et lån.

    Din økonomiske frihet er i dine hender!!

    SvarSlett