søndag 27. mars 2011

Leseliste/pensumliste

 Tore sender mail og spør om pensumliste/leseliste.

"Der det tidligere var en pensumliste er det nå bare kompetansemål. Jeg har ingen tilknytning til en skole og eksamenskontoret her i XX  hadde lite å bidra med da jeg på et vis faller mellom stoler i overgangen mellom det gamle opplegget og det nye. Jeg har også vært litt usikker på hvordan eksamen er lagt opp, det var derfor veldig befriende å finne bloggen din.  

Det jeg lurer på da er om du kan hjelpe meg med et eksempel på en pensum-/leseliste? Dere bruker vel det selv det ikke gis nasjonalt?"
 
Nok en gang, her er det ganske mye ulik praksis. De fleste eksamenskontorer i fylkene vil be deg om å sende inn en leseliste/pensumliste. Hva skal man da sende inn? Utgangspunktet er kompetansemålene i læreplanen. Læreplanen finner en på Utdanningdirektoratets sider. En må her se på kompetansemålene for vgs., altså bla seg litt nedover. Jeg vil her ikke komme med forslag på liste. Det vil blant annet avhenge av læreboka en bruker ettersom tekstutvalget varierer ganske mye. Men googler man på "leseliste" + "norsk" + "vgs" er jeg ganske sikker på at man kan finne eksempler på slike lister.

Listene jeg får som eksaminator/sensor varierer ganske mye, en tynn og mangelfull liste gir meg et litt dårlig førsteinntrykk selv om det selvsagt er noe som kan rettes opp. Det som blant annet bør stå på lista er 
a. eksempler på tekster fra ulike tidsperioder en har lest og jobbet med. Ikke før opp tekster du ikke har peiling på. Ikke kopier en lista fra noen andre fordi den ser fin ut. Lista bør være reell. Du risikerer at eksaminator sier, "jeg ser du har lest Vildanden av Henrik Ibsen" og så stiller et spørsmål i forbindelse med dette dramaet.
Merk at vi har et ganske utvidet tekstbegrep som kan inkludere alt fra Håvamål fra norrøn tid til Paradise Hotel (2011), det kan inkludere reklame, musikkvideo i tillegg til de mer klassiske tekstene. Poenget er at en setter tekstene inn i en sammenheng.
b. fordypningsemnet

c. Læreverket du har brukt (eventuelt digitale kilder, det er ikke gitt at en må bruke en trykt lærebok)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar