mandag 14. februar 2011

Om å skrive kåseri



Når det gjelder denne kreative sjangeren, vil det være ulike synspunkter på hva som er bra og dårlig, og jeg vil understreke at dette er hva jeg tenker. Nedenfor finner du noen punkter jeg har til hjelp når jeg kommenterer og vurderer et elevkåseri.


Komposisjon
I denne teksten forventer jeg en innledning som fører oss inn i det som er temaet for kåseriet. Innledningen skal skape forventning og gjerne få tilhøreren/leseren vennlig stemt og i godt humør ettersom hovedfunksjonen til et kåseri er å underholde. I hoveddelen forventer jeg at du på har god sammenheng mellom avsnittene, og at du på en fantasifull måte peker på ulike sider ved temaet i teksten. Avslutningen bør i en slik tekst være et lite høydepunkt.  Det kan være en god ide å ha spart et godt poeng til de siste linjene.

Vurdering av  kåseriet ditt på dette punktet?

Last ned som ebok - se nedenfor

Innhold
Som nevnt tidligere er hovedfunksjonen i et kåseri å underholde, ikke belære eller å forkynne. Et viktig element er da noe så viktig som humor. Nå er humor så mye. Det kan være å gapskratte, det kan være å humre, og det kan være at vi trekker på smilebåndet. Et kåseri behøver nødvendigvis ikke være hysterisk morsomt! Noen tror at hvis de overdriver voldsomt så blir det morsomt. Sterke overdrivelser kan virke slitsomme. Når jeg retter et kåseri, er jeg klar over at det noen synes er festlig, ikke nødvendigvis er like morsomt for meg, men jeg forsøker å se på de eksemplene skribenten har brukt, og hvilken virkemidler som er brukt.
Hvis den som kåserer, klarer å se på temaet på en ny, overraskende. sprelsk og original måte, er det bra. Hvis vedkommende kun kommer med det nokså selvfølgelige, er det lett at vi får en følelse av at vi har hørt dette før, og at vi kjeder oss. Det er viktig at man forsøker å lete etter gode bilder og gode ideer.
Det er forskjell på novelle/fortelling og kåseri samtidig som at de kan ha noe felles. I kåseriet kan du bruke egne opplevelser eller du kan dikte opp opplevelser og fremstille dem som sanne. Men kåseriet må ikke bare fortelle en historie selv om det kan gjøres på en morsom måte. En vesentlig forskjell er at en i kåseriet bruker episoder til å få fram et poeng og at en gjerne kommenterer disse episodene med et humoristisk skråblikk. 


Hvordan er ditt kåseri når det gjelder dette punktet?


Form
Teksten skal selvsagt ha korrekt rettskriving, men et kåseri kan være mye mer muntlig enn f.eks. en tekstanalyse. Man kan bruke uttropstegn (men ikke overdriv), halve setninger (hvis det er et poeng), og man kan bruke ordet "du" og henvende seg til leseren på en annen måte enn i en saktekst.

Kommentar til teksten din på dette punktet?


(Jeg som har skrevet dette, heter Leif Harboe. Jeg har også skrevet boka Norsk på 30 dager. I denne boka som du kan  umiddelbart laste ned,  finner du mer om kåseri, essay og andre typiske skrivesjangre du kan forvente å få på eksamen.)




1 kommentar:

  1. Hei mine damer og herrer, Trenger du økonomisk hjelp? Jeg er Susan Benson. Jeg er en utlåner og også en finansiell konsulent.

    Trenger du et bedriftslån, privatlån, boliglån eller et lån for å fullføre prosjektet? Hvis svaret ditt er ja, vil jeg anbefale deg å kontakte firmaet mitt. Vi tilbyr alle typer lånetjenester, inkludert langsiktige og kortsiktige lån, sikrede og usikrede lån og mange flere. For mer info, skriv til oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller send meg en melding direkte på WhatsApp via: +447360502110 og motta et svar på et øyeblikk.

    Et lån fra et pålitelig og kompetent selskap er det du trenger for å nå målet ditt. Vi er et omfattende finanstjenesteselskap og vi er forpliktet til å hjelpe deg med å oppfylle alle dine ambisjoner. Vi er spesialister på å tilby strukturerte økonomiløsninger til enkeltpersoner og bedrifter på den mest effektive og raskeste måten.

    * Du kan søke om lån når som helst og hvor som helst.
    * Fleksibelt beløp - Du bestemmer selv hvor mye du vil låne.
    * Rask direkte finansiering - Motta lånet ditt innen 24 timer etter godkjenning.
    * Fleksibel rente på 3 %.
    * Høye godkjenningsrater
    * Fleksibel tilbakebetaling - Du skal velge tilbakebetalingsdato, enten ukentlig, månedlig eller årlig for en varighet på 1-30 år.
    * Enkel online søknad.
    * Personlig veiledning og ekspertise.
    * Ingen skjulte kostnader

    Ikke gå glipp av en mulighet på grunn av mangel på økonomi. Ta kontakt med firmaet mitt nå, vi kan hjelpe deg med et lån fordi vi har hjulpet en rekke enkeltpersoner og organisasjoner som har hatt økonomiske vanskeligheter over hele verden

    For mer informasjon om lånetilbudet vårt, send oss gjerne din låneforespørsel via
    E-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com)
    WhatsApp: +447360502110

    Formidlere/konsulenter/meglere er velkomne til å ta med sine kunder og er 100% beskyttet. I full tillit vil vi samarbeide til fordel for alle involverte parter.

    SvarSlett